Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o samochodzie Izera zastanawiałem się nad potencjalnymi korzyściami dla polskiej motoryzacji. Poruszając się po Polsce (jeżdżę miesięcznie tyle ile przeciętny Kowalski w rok), zauważam z każdym miesiącem coraz większy odsetek mijanych (do ładowarki daleko, a w kanistrze się prądu nie przewiezie) aut elektrycznych. Zwykle są to marki samochodów z Japonii, USA czy Niemiec. Czy Izera może dołączyć do tej grupy? Łukasz Maliczenko, Dyrektor rozwoju technicznego produktu EMP twierdzi, że” możliwość współpracy z utytułowanym i doświadczonym partnerem o unikalnych kompetencjach takim jak (włoska) Pininfarina” pozwoli na wypromowanie nowego auta na rynku europejskim. „Współpraca naszych doświadczonych projektantów ( pod przewodnictwem Tadeusza Jeleca) oraz zespołem Pininfariny to gwarancja, że stylistyka Izery powstanie przy zachowaniu najwyższych standardów”- dodał Maliczenko.
Włoska Pininfarina jest odpowiedzialna za projekt nadwozia, wnętrza oraz HMI (Human Machine Interface) dla 3 modeli przyszłej Izery, tj. SUV, hatchback i wersja kombi. „Celem naszej współpracy jest sięgnięcie po stylistyczne DNA, które zaproponowaliśmy, przedstawiając publicznie prototypy dynamiczne Izery w 2020 r.” – powiedział główny projektant Izery, Tadeusz Jelec.
Pierwsze modele polskiego auta elektrycznego zjadą z taśmy fabryki w Jaworznie , miejsca produkcji Izery, już za trzy lata tj. w roku 2026.
Warto wspomnieć, że technologia wykonania Izery będzie opierać się na opracowanej w globalnych centrach badawczo – rozwojowych chińskiej firmy Geely, platformie SEA (Sustainable Experience Architecture). Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizację inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań. Technologia ta obejmuje zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy.
„Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe.
W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych” – powiedział Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland.